fredag 27. november 2009

På flyttefot igjen...
Etter tre uker på et av internatrommene på Tombontsoa, med nudler og pasta tre ganger til dagen var jeg og Petter enige om at vi hadde hatt det både vel og bra, men at det nå skulle bli godt å få sitt eget hus og hushjelp atpåtil. Brødrene Moi som vi nå har jobbet med i tre uker, drog i går tilbake til Norge etter vel utført oppdrag ved Tombontsoa. Det var delte følelser ved deres hjemreise. Tiden med Moiene har vært veldig lærerik, samtidig som vi har hatt hyggelig selskap og arbeidskolleger. Samtidig føler jeg meg veldig klar for å bare ha gassere rundt meg en tid. Helt siden vi kom til Madagaskar har vi alltid hatt norske rundt oss. Det skal nå bli godt å overlates mer eller mindre til seg selv, gasserne og språket ikke minst. Har da fått brukt Gassisken mer og mer, men har samtidig alltid hatt mulighet til å kommunisere med mange norske, og det er jo fort gjort:)

Denne uka fikk jeg og Petter være med på lærermøte ved Tombontsoa, det var veldig interressant. Der gikk vi gjennom ting som må taes tak i ved bruket, det ser ut til at vi i alle fall skal slippe å kjede oss i tiden som kommer, og det er jo bra. Planen fremover er i grove trekk å være mest med på de to avdelingene vi hittil også har arbeidet ved, nemlig verkstedet og fjøset. I fjøset er det nok av ting å ta tak i og utbedre på sin side, mens det også er bruk for mye hjelp til sveising, skruing og fiksing på verkstedet, noe som passer oss utmerket. Per i dag renner landet fra møkkalagerene og ut i intet, samtidig som det brukes mye penger til kunstgjødsel ved Tombontsoa. Dette er en ressurs som burde vært nyttiggjort på annen måte enn grøftefyll! Vi har lekt litt med tanken på planlegging av gjødselkummer for landet fra ku- og grisehus ved skolen, så vi får se hva det blir tid og kunnskap til etterhvert, men dette er et prosjekt jeg tror kunne vært meget spennende og lærerikt å være med på! I uka som har gått har vi blant annet gjort siste finpuss på pasteuriseringsanlegget, skrudd og fiksa på maskiner mens brønnen fullføres i denne stund. Hittil har helsa også holdt seg ovverraskende bra, men den siste uka har det vært noen rare lyder fra magen, og forskjellen på det som har kommet ut foran og bak, merkverdig liten, null motstand:) Har hørt at det er mye amøber ute å gå for tiden, så da er det dumt å ta noen sjanser tenkte jeg, noe som resulterte i legebesøk. Svaret får jeg på mandag, så frem til da får jeg bare slappe av, ta livet med ro og vente i spenning:)

Da var endelig pasteuriseringsanlegget ferdig og klart for testing


Betongblanding til brønnen. Blandingene ble tømt på bakken for siden å spas opp i bøtter som ble firet en og en ned til forskalinga. Det var mange arbeidere i sving, så jobben gikk utrolig nok radig.

Forrige uke....

I går ble siste ringen ferdig, nå er det bare montering av pumpa som gjenstår

Petter i sving med lagerbytte på tilhengerhjul

På grunn av lite regn, har det tatt uvanlig lang tid før grashøstinga kom i gang i år, slik ble matproblemet løst en gang i forrige uke; alle kvigene ut på luftetur:)


Endelig kom grashøstinga i gang. Foret høstes direkte dag for dag og kjøres til dyra. I februar er maisen forhåpentlig høsteklar, denne er det som legger silogrunnlaget.

En gjeter ute på tur i Antsirabe for å beite med geitene sine


På mandagen fikk jeg tatt en tur opp på vanntårnet, en fantastisk utsikt....


Kufjøset fra fugleperspektiv;)

2 kommentarer:

  1. I`ve been up there as well with Thomas!I was really scared :D

    SvarSlett
  2. Hei Olve.
    Takk for sist Olve, dæ va jilt å sjå biledå ifrå i fjor. Æg reise ne nå 20. november for å pakke ud konteiner som æ kåme ne mæ jordbruks utstyr.
    Sede her i lag mæ minste bror min Rune så ska læra mg å bruga internett for å fortella dæ me helle på mæ.
    Dæ va ei fine sia, så æg må nok sjå meir på dette framøve. Min mail adresse æ:
    ole.moi@lyse.net

    :-) Ole Moi
    PS: dæ va Rune så hjalp mg.

    SvarSlett